Dag 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Pierik - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Pierik - WaarBenJij.nu

Dag 4

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

16 Augustus 2016 | Suriname, Paramaribo

Gisteravond hebben wij nog heerlijk gegeten bij Souposo, een gezellig tentje in de straat van ons hostel. Het is een typisch Surinaams huisje, maar dan goed onderhouden met gezellig schilderwerk. Echt wat voor mij. De vlakken op de witte deuren zijn allemaal in een andere kleur geschilderd, groen, blauw, oranje.. We kunnen door het restaurantje naar een binnentuintje lopen,een met grind bezaaide grond. Het zit best vol en we zijn gelukkig niet de enige “bakra’s “. Zo worden blanke buitenlanders hier genoemd. Volgens het ANWB boekje dan.

We nemen plaats aan een gezellig tafeltje voor vier, de rest is eigenlijk allemaal al bezet. Aan de blauw beschilderde muren hangen verschillende kunstwerken en het gebouwtje zelf is wit, het doet bijna grieks aan. De bediening is leuk, ze maken grapjes en werken lekker rustig aan.
We willen alleen even wat eten en vooral ook even wat gezonds binnenkrijgen. We besluiten dus al snel er in ieder geval een groene salade bij te bestellen, met feta. Als maaltijd bestel ik iets wat leek op “un woko a oso”, varkenshaas met kouseband, surinaamse kruiden en rijst. Ik weet niet meer hoe dat van Yolien heette.

Het was heerlijk! Stiekem was ik een beetje jaloers op Yolien haar maaltijd, dat zag er ontzettend lekker uit. Na een hapje proeven al helemaal; dat was echt heel erg lekker! Warme niet pittige smaken van vlees, champignons en ui. Allemaal op een vers gebakken broodje met groente patatjes erbij.

Mijn rijstmaaltijd was ook erg lekke r met kokosrasp en kokosmelk erdoor. Zo anders dan thuis! Ik ben gek op mijn “GVA’tje” (groente, vlees, aardappelen), maar die ga ik hier sowieso niet missen denk ik. Misschien mama haar gehaktballen, maar ik hou het nog wel even uit.
De bediening was erg traag maar dat maakte de avond zo relaxed.

Vandaag werd ik mijn standaard kwart voor zeven weer wakker. Maar ik heb het daarna wel weer even langer uitgehouden. We hebben om 10 uur een afspraak met een contactpersoon van That’s it tours. Hij komt ons vertellen wat voor tours er allemaal zijn en wat dat gaat kosten. We willen heel graag wat van de binnenlanden zien en de tour die we op het oog hadden gaat te laat, dan is Yolien alweer naar huis.

Om tien voor half tien belt meneer af. Hij geeft nog wat tips door de telefoon en op welke site we kunnen kijken en “that’s it”. Oké, dat is jammer. We hadden er zin in.
We informeren nog een keer bij Sigrid, van het Hostel. Zij heeft de hele week al met zo veel geduld allerlei tips gegeven en dingetjes verteld, zij weet vast waar we moeten zijn.
Ze geeft ons een boekje met adresjes in de binnenlanden zodat we ons eigen tour kunnen uitstippelen.
We zetten op een rijtje wat we allemaal willen zien en zijn van plan 5 dagen eropuit te gaan. We bellen na ongeveer 3 uur uitstippelen het eerste adresje op. Er wordt opgenomen door Judith, zij biedt aan om direct even langs te komen om het een en ander te bespreken. Nog geen half uur later zitten we met haar om de tafel en bespreken wij onze plannen en haar mogelijkheden.
Ze geeft ons veel informatie over de tours en een aantal tips over andere adresjes. Zij regelt de dingen voor “Pingpe”, onze eerste optie. Ze verteld over een 5 a 6 daagse tour door de jungle, waarbij je veel uitleg krijgt en activiteiten gaat ondernemen. Je wordt opgehaald bij je verblijfsadres en na afloop weer thuisgebracht. Dat voelt veilig!

We hadden al uitgezocht dat we het zelf moesten regelen. We zouden dan met bussen gaan die niet gegarandeerd rijden, met bootjes die niet gegarandeerd varen en dit was een beter alternatief.
Judith gaat er weer vandoor en wij kunnen beslissen wat we willen doen. Nog geen drie minuten later besluiten we: dit willen we.

We boeken en betalen en het staat vast; wij gaan morgenochtend (!!!) om acht uur de jungle in. Zes dagen lang met mogelijk een dag verlenging.
We moeten twee lange broeken en een vestje mee, niet te warm maar vooral tegen de zon. Precies wat we niet mee hebben en dus moeten we nog even op zoek naar goedkope luchtige kleding.

Eerst doen we wat boodschappen, pinnen nog wat cash en gaan dan op zoek naar een Chinese kledingzaak. Die hebben we al snel gevonden. Precies onze smaak; veel goud en glitters, grote teksten en “bil-pushup-onderbroeken”, onderbroeken met billen erin. Net als een push up bh. Maar dan dus voor je billen. Gek eigenlijk, dat ik dat raar vind en erom moet lachen maar pushup bh’s de normaalste zaak van de wereld vind in de winkels.
Goed, wij gaan zoeken naar luchtige kleding.
Al snel vinden we van die fijne en leuke harembroeken, met gezellige printjes. Bingo! Die moeten we hebben! Ze zijn omgerekend amper 6 euro per stuk. We nemen er drie mee en gaan nog op zoek naar iets met lange mouwen. We vinden vliebervestjes. Prima! Nemen we ook mee. We zien er top uit de komende dagen. Serieus, ze zijn echt wel leuk. Ik ben er blij mee 
Nu moeten we maar gaan inpakken, een kleine rugzak met alleen de hoognodige dingetjes. Spannend! Dit is zo gaaf, we gaan slapen in hangmatten, varen in korjaals, hiken door de jungle. (hip woord voor wandelen). Hoe vet is dat!
Zes dagen lang zijn wij te vinden in een hutje in de jungle. Back-to-basic, primitief. Misschien leer ik dan eindelijk dat ik echt niet zo veel hoef mee te nemen in mijn koffer de volgende keer?
Vanaf morgen dus weer goed op papier bijhouden wat ik doe! En dan over een week, krijgen jullie toch een enorm verhaal te lezen! Om jaloers op te worden ;) hoop ik dan…
Na het inpakken gaan we nog even eten in de stad. We gaan naar “t Vat” omdat we daar al veel over gehoord hebben. Het ziet er gezellig uit, wel veel gekleurde knipperende lichtjes zoals op een kermis of zoals in chersonisos. Het ziet er wel goed uit. Het duurt even voordat we geholpen worden maar dan bestellen we een lekkere koude cola. Ongeveer een uurtje later krijgen we de kaart en nog een uurtje later kunnen wij bestellen. Weer een uur later krijgen wij het eten en nog een uur later kunnen wij nog wat drinken bestellen. Dat is natuurlijk een beetje overdreven, maar lang duurde het wel. Er was ruim 9 man personeel, en het was niet zo heel druk. Zo gaat dat hier denk ik, ach ja. We hebben tijd zat. We kunnen hier op grote schermen wel een beetje de olympische spelen volgen en we zien Daphne Schippers de halve finale winnen, ze mag door morgen!

Nadat we eindelijk kunnen betalen gaan we opzoek naar een bank, want mijn beltegoed is op aan taxi’s. Als dat is gelukt bellen we een taxi en gaan we weer terug naar het hostel. Nu wordt het echt spannend, dit is ons laatste nachtje in dit hostel voor de jungle! Sigrid is zo aardig geweest om ons uit te checken en een nieuwe reservering te maken. Zo hoeven we een week niet ook nog het hostel te betalen waar we niet zullen zijn. Super fijn!

Nu gaan we snel slapen en genieten we nog even van ons echte bedje, geen idee wat we morgen zullen aantreffen! Wat ontzettend spannend!
Zie je het voor je? Yolien en ik in een pocahontas kano (met motortje, dat dan weer wel) een hoedje, een nomad broek en een verrekijker de jungle in? Misschien komen we nog een leuke Tarzan tegen!
Voor nu; welterusten en tot over een week! 

  • 17 Augustus 2016 - 14:36

    Frédy:

    Ook weer een heerlijk verhaal om te lezen liefje. Ik ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben samen. Goud waard voor ouders als kinderen goed met elkaar overweg kunnen. Héél veel plezier in de jungle ! En...... Doe voorzichtig! ( moet ik toch even kwijt

  • 17 Augustus 2016 - 14:36

    Maurits:

    Veel plezier klinkt spannend

  • 17 Augustus 2016 - 16:29

    An:

    Goh, het lijkt me helemaal te gek wat jullie gaan doen. Wat een avontuur! Veel plezier.
    Wel een knappe Tarzan uitzoeken hoor! Veel liefs

  • 17 Augustus 2016 - 18:17

    Romy:

    Wat een beleving! Veel plezier in de jungle, meiden! Doe voorzichtig! Niet met engerds meegaan, alleen met leuke tarzans. ;-) xxx

  • 17 Augustus 2016 - 18:56

    Gerry:

    Heerlijk weer om je verhaal te lezen Roos!!
    Super dat jullie het zo naar jullie zin hebben in het blijkbaar kleurrijke,smakelijke, Langzaamaanland. Je schrijft het allemaal zo leuk op!

    Toch moet ik even de bezorgde tante uithangen.....eigenlijk vind ik het heel eng wat jullie gaan doen. Dan zijn jullie dus een week niet bereikbaar en kunnen jullie ook niemand bereiken?
    Gaan jullie met een grote groep?
    Weet IEMAND waar jullie verblijven?
    Weten jullie ZEKER dat het veilig is wat jullie gaan doen??

    Ik schrik er een beetje van. Onze twee stoere nichten!
    Een week de jungle in????!!!!!! zonder contact met iemand??

    Natuurlijk is het gaaf, maar je hoort zoveel rare dingen.......

    Heel veel liefs van een bezorgde tante. Xxxxxx

    Mochten jullie gaan, dan wens ik jullie een prachtige ervaring toe.
    Please take care!!!!!!!!




  • 18 Augustus 2016 - 13:36

    Esther:

    Jeetje ....... wat een reis, nu al! En zo'n heerlijk uitgebreid verslag, wat leest als een goed boek. Wat een mazzel voor ons.
    Veel plezier meiden!
    Xx

  • 19 Augustus 2016 - 16:52

    Oma:

    Wat geniet ik van je prachtige verhaal
    We leven heerlijk met jullie mee
    Doe wel voorzichtig , we willen jullie bruin en gezond terug zien
    Liefs van opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rosanne

Ik ben Rosanne en begin in september aan mijn vierde en laatste jaar HBO-verpleegkunde. Binnenkort ga ik een stage lopen van 10 weken in Suriname, Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de Neurologie. Ik heb er ontzettend veel zin in en kijk ernaar uit om mijn verhalen te delen!

Actief sinds 11 Juli 2016
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 8590

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2016 - 04 November 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: