Dag 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Pierik - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Pierik - WaarBenJij.nu

Dag 1

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

13 Augustus 2016 | Suriname, Paramaribo

We worden rond 07:00 uur al wakker. We doen de ramen open en zijn positief verrast. Wat een uitzicht! Palmbomen, bananenplanten, golfplatendakjes van schattige, surinaamse huisjes. Wat mooi!
Wat gister nog zo intimiderend leek, is nu zo prachtig! We proberen nog wat te slapen, maarja in Nederland is het ook al 12:40. Dus we staan op, ontbijten wat en wachten op Xiomara.
Zij zal ons een rondleiding door de stad geven, zodat we een klein beetje weten waar we zijn en wat we kunnen doen.
Om 10 uur hebben wij afgesproken. Om 10:30 komt ze aanzetten, hadden wij wel een beetje verwacht.
We krijgen een rondleiding en zijn onder de indruk. Wat een drukte! We rijden lang de markt hallen, het lijkt wel een mierenhoop zo druk. We weten nog niet zo goed wat we ervan moeten vinden. We voelen ons allebei niet zo veilig.
Na de rondleiding gaan wij Tjitra ontmoeten. Xiomara heeft het over mevrouw Tjitra, dus dat moet ik goed onthouden. We krijgen informatie en een surinaamse simkaart. Er worden wat afspraken gemaakt.
Xiomara laat ons daarna zien waar we geld kunnen opnemen. We zeggen haar dat we het verder zelf wel zullen redden en dat zij lekker kan gaan.
We zijn benieuwd naar de Tulip supermarkt, naast de pinautomaat.

Ook dit is weer niet wat wij verwacht hadden en compleet het tegenovergestelde van wat je buiten ziet aan armoede. Een gigantische hal, met schappen zó netjes gespiegeld dat het iemands levenswerk lijkt te zijn. Dat is niet alles, want wat er in die schappen staat verbaasd mij enorm.
Het lijkt wel een Nederlandse supermarkt! Álle merken die wij hebben staan hier. Zélfs de b-merken.
Van Calvé tot unox, van Heinz tot hero en zelfs Markant en Oké staan hier in de schappen.
Pindakaas, drop, éngelse drop… alles wat je dacht te moeten missen voor drie maanden staat hier gewoon. Ik voel me thuis. ;)
We kopen de eerste dingetjes. Een stokbroodje, wijn, chips, beleg en gaan dan op huis aan. We eten de chips op en komen erachter dat het natuurlijk pas rond 13:00 uur is. Beetje gek, jetlag.
We chillen nog een beetje en besluiten dan naar het zwemband van het hotel aan de overkant te gaan. Het is een klein idyllisch badje, mooi betegeld. Er staan deckchears onder een mangoplant. Deze plant lijkt op een druivenplant maar dan dus met mango’s. In de hoeken staan palmplanten.
We vermaken ons een tijdje in het water en gaan dan op een bedje liggen. We vallen in slaap, een jetlag is best een ding!
Yolien maakt mij op een gegeven moment wakker. Alle mensen zijn weg en wij liggen daar nog. We hebben het idee dat het al heel laat moet zijn. Het is pas 18:00 maar we gaan wel weer terug naar het hostel.
Lekker douchen, voor de 3e keer vandaag, en daarna een beetje optutten. We bellen en taxi en gaan naar Don Julio om te eten. Wat een gezellig tentje! Gezellige salsamuziek, rode tafelkleedjes met oranje windlichtjes. We bestellen een wijntje en kijken op de kaart.
Yolien neemt vooraf een pompoensoep, ik “doks”. Dat is Surinaams gekruide eend.
Als hoofdgerecht eten we allebei biefstukreepjes met chimichurrisaus. Heerlijk! Wat kunnen ze goed koken hier!
Op de desertkaart staat zomaar eens iets wat ik mag hebben! Een pana cotta van Kokosmelk met perziksaus en malibu. Hoe lekker klinkt dat? Was het ook! Ooooh ik heb er een half uur over gedaan zo lekker was het!
Na het eten hebben we aan de bar nog even van de live muziek genoten. Met een passoa-orange. Dit was onze eerste echte vakantieavond!
Met de taxi zijn we weer naar huis gegaan, hebben we weer gedoucht en zijn we rond 23:00 uur gaan slapen.

• 26 Augustus 2016 - 12:01

Sumaya :