Dag 11 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Pierik - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Pierik - WaarBenJij.nu

Dag 11

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

23 Augustus 2016 | Suriname, Paramaribo

Oké, ik heb officieel een after-jungle dip. Wat ben ik chagrijnig vandaag. Ik hoor verkeer, zwerfhonden en ruik uitlaatgassen. Ik hou niet van de stad, ik weet het zeker.

We worden wel vrij vroeg wakker en hebben allebei even de tijd nodig. We eten een ontbijtkoek en besluiten een stuk te lopen, omdat we ook geen normaal ontbijt hebben.
We willen de centrale markt nog even zien want die schijnt heel erg groot te zijn en dat willen we gezien hebben. Eigenlijk wil ik ook nog op zoek naar een klamboe.

We besluiten lopend te gaan en worden allebei meteen chagrijnig van de irritante mannen met hun gefluit en ranzige opmerkingen; “Hé, witjes! Jullie hebben geen billetjes!” “Kijk twee mooie meiden, ik wil je beffen!”. We werden er echt pissig van! Eigenlijk bijna niet te moeite waard om in mijn blog te schrijven, maar dan is het denk ik beter te begrijpen waarom we er zo chagrijnig van werden.
Eenmaal bij de markt lopen we nieuwsgierig naar binnen. Het is een enorme hal, vol met groente en fruit en vlees en vis. De vis ligt lekker te druipen in de zon, goed luchtje. De markt is vol verkopers, iedereen wil zijn spullen aan ons verkopen en we worden steeds aangesproken.
Het bestaat uit twee verdiepingen. Boven is vooral kleding te vinden dus daar ga ik op zoek naar een klamboe. De verkoopster zegt dat ze er toevallig nog één heeft. Een roze… En wie mij een beetje kent weet dat ik niet snel roze spullen koop. De mw ging speciaal voor mij op zoek naar een witte, ronde. De roze was vierkant met meerdere ophangpunten.
We mochten op de krukjes voor de ventilator wachten en binnen 5 minuten was ze terug. Voor 55 SRD ben ik veilig tegen de muggen, hoop ik.

Beneden lopen we langs al het fruit en kopen voor 15 SRD een pompelmoes. Dan besluiten we al snel dat we het wel gezien hebben en lopen naar buiten, richting de waterkant. Op weg zien we nog een grote hal en gaan even binnen spieken.
Elke tafel ligt vol met kruiden, de hele hal! Super mooi. Als ik bij een stand kijk en de vrouwen daarachter aankijk, krijg ik een bits; “waar kijk je naar? “ naar mijn hoofd. Oké, weg hier.
We lopen verder en kijken weer even naar de vele ratten tussen het aangespoelde afval in het riet.
We besluiten bij Fort Zeelandia te brunchen. Hier zit Baka Foto. Je loopt door de poort het fort in, met de Nederlandse bouwsels en daar het binnenplaatsje oversteken. Dan loop je binnendoor langs de knusse bar en kom je weer buiten op het terras uit. Onder een gezellig afdak met mooie houten balken, staan, aan de suriname rivier, de tafeltjes. We nemen plaats en besluiten voor een roerei te gaan, een goed ontbijt! Als het gebracht wordt, zien we dat we er ook samen ééntje hadden kunnen delen. Elk omelet bevat zo’n 8 eieren, zo dik is hij. Het ziet er lekker uit zo vol groenten en het smaakt goed. Het is wel heel erg veel! Yolien heeft haar eerste echte koffie en ik heb huisgemaakte ijsthee. Ondanks dat het lekker en gezellig is, gaat mijn afterjungledip niet weg. Zonde van deze dag…

Na Baka Foto besluiten we door de palmentuin naar Zus & Zo te gaan en daar nog wat te drinken. We skypen daar gezellig even met Oma,onder het genot van een watermeloensapje. Dan poept er een vogel op mijn arm, bah!
We gaan met de taxi terug naar het hostel want de dag is alweer bijna om. Na wat gechill zijn we bij Souposso gaan eten, lekker dichtbij! Ik had weinig trek en voelde me niet zo lekker, dus een salade en een soepje was genoeg. Of heb ik de etentjes op de verkeerde dagen gezet? Jammer, ik ben te laat gaan schrijven! Van morgen ook. Het is nu de 28e.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rosanne

Ik ben Rosanne en begin in september aan mijn vierde en laatste jaar HBO-verpleegkunde. Binnenkort ga ik een stage lopen van 10 weken in Suriname, Academisch Ziekenhuis Paramaribo op de Neurologie. Ik heb er ontzettend veel zin in en kijk ernaar uit om mijn verhalen te delen!

Actief sinds 11 Juli 2016
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 8605

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2016 - 04 November 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: